Senjorai grįžta į mokymus: žinias gilina skaitmeninio raštingumo klasėse internete




Internetu vykstančiose skaitmeninio raštingumo klasėse gausu noriai besimokančių mokinių. Prieš savaitę prasidėjusiose nemokamose virtualiose pamokose savo skaitmenines žinias jau pagilino daugiau kaip 300 žmonių, daugiausia – vyresnio ar pensinio amžiaus.

Iliustracija pixabay.com

Aktyviausi pirmųjų mokymų dalyviai – Ukmergės ir Rokiškio rajonų bei Šiaulių miesto savivaldybių gyventojai, taip pat Vilniaus, Kauno, Pagėgių, Alytaus ir Ignalinos rajonų savivaldybių gyventojai.

Projekto „Prisijungusi Lietuva“ veiklų vadovės Jurgitos Vasilavičiūtės-Garunkštienės teigimu, iki karantino skaitmeninio raštingumo mokymai vyresnio amžiaus gyventojams vyko šalies bibliotekose, juose jau dalyvavo beveik 50 tūkst. žmonių.

„Dėl karantino šiuos mokymus teko laikinai sustabdyti, tačiau nenorėjome, kad taip aktyviai į juos įsitraukę žmonės liktų be veiklos. Todėl mokymus perkėlėme į internetą, kad visi norintys ir turintys bent šiek tiek skaitmeninių žinių turėtų galimybę nesustoti ir toliau nemokamai tobulinti savo įgūdžius, tik kitu būdu – skaitmeninio raštingumo klasėse internete“, – sako J. Vasilavičiūtė-Garunkštienė.

Džiugina galimybė virtualiai keliauti

Jūratė Adamonienė iš Kauno per radiją išgirdusi apie skaitmeninio raštingumo klases nedvejodama užsiregistravo į mokymus ir jau dalyvavo keliose nuotolinėse pamokose bei neketina sustoti. Moteris save vadina pažengusia interneto vartotoja, nes jau seniai ir aktyviai naudojasi e. bankininkystės paslaugomis, elektroniniu paštu, internetu, o atsiradus progai stengiasi dar labiau pažinti virtualią erdvę.

Ponia Jūratė sako, kad jai svarbu ne tiek konkreti nuotolinių mokymų tema, kiek galimybė plėsti akiratį, gilinti žinias ir įgūdžius. „Reikia visada skirti bent dalį savo laiko tobulėjimui, o ypač šiuo metu, kai esame raginami be priežasties iš namų niekur neiti ir dienų dienas sėdime tarp keturių sienų. Mokymų metu išmokau geriau naudotis „Youtube“ platforma, taip pat virtualiai apsilankiau keliuose muziejuose, sužinojau, kur internete galima rasti tiesiogiai transliuojamus koncertus, todėl laiką namuose galiu leisti kur kas turiningiau“, – pasakoja moteris.

Ji juokauja, kad vyresnė karta yra ta, kuri ko jau ko, o klausimų turės visada, ir giria lektorius, kurie aiškiai, nuosekliai pateikia informaciją ir kantriai atsako į visus dalyvių klausimus. Anot senjorės, nuotoliniuose mokymuose ji dalyvavo pirmą kartą, tačiau neturėjo nei problemų jungiantis prie sistemos, nei baimės, kad gali kas nors nepavykti. „Dėstytoja paaiškino, kaip galima bendrinti kompiuterio ekraną, kad ji matytų tą patį, ką mato kursų dalyvis, todėl jei tik kas buvo neaišku, visada iš karto gaudavome patarimų, surasdavome vieni kitų klaidas“, ­– įspūdžiais dalinasi ponia Jūratė.

Proga ne tik pasimokyti, bet ir susidraugauti

Viena iš skaitmeninio raštingumo klasių mokytojų, Ukmergės Vlado Šlaito viešosios bibliotekos Informacijos skyriaus vedėja Jurgita Mačiulienė sako, kad nuotoliniai mokymai malonia staigmena tapo ne tik dalyviams, bet ir lektoriams. „Nuo pat pirmų akimirkų dingo nuogąstavimai, kad gali apvilti technika ar mokiniai nesusidoros su užduotimis. Prisipažinsiu, kad iš pradžių buvo neramu, ar bus grįžtamasis ryšys, ar žmonės supras, kaip veikia nuotolinio mokymosi platforma, ar sugebės įsisavinti dėstomą medžiagą, bet iš tikrųjų viskas vyksta geriau nei tikėjomės“, – džiaugiasi lektorė.

Šiuos mokymus renkasi įvairaus amžiaus dalyviai. Grupėje būna apie 10 žmonių, didžioji dalis – moterys. J. Mačiulienė juokauja, kad vyrai ne tokie aktyvūs, dalyvauja tada, kai juos kas nors įkalba, pavyzdžiui, žmonos.

Skaitmeninio raštingumo klasėse vykstančių pamokų dalyviai iš pradžių trumpai supažindinami su teorine medžiaga, vėliau jie atlieka daug įvairių praktinių užduočių, nes, pasak lektorės, šių mokymų tikslas – įgyti konkrečius praktinius įgūdžius, kuriais žmonės iš karto galėtų naudotis.

Temos siūlomos pačios įvairiausios: nuo laiko planavimo, savo laisvalaikio organizavimo internetu, pirkimo elektroninėse parduotuvėse, skaidrių kūrimo ir demonstravimo iki VMI, Sodros ar kitų viešųjų paslaugų naudojimo.

J. Mačiulienė teigia atsižvelgianti į dalyvių pageidavimus ir daugiau dėmesio skirianti toms temoms, kurios jiems aktualiausios. „Vyresni žmonės labai pasiilgę bendravimo, todėl populiariausios visos su bendravimo galimybių praplėtimu susijusios temos – elektroninis paštas, socialiniai tinklai, internetinių pokalbių platformos. Kuo toliau, tuo labiau žmones domina apsipirkimas elektroninėse parduotuvėse, vis daugiau senjorų atranda nuotolinio renginių lankymo malonumą“, – vardija lektorė.

Yra ir tokių žmonių, kurie kursuose pirmiausia dalyvauja todėl, kad galėtų pabendrauti, užmegzti naujų pažinčių, o naujos žinios jiems – antrinis tikslas. Anot mokymų lektorės, iki karantino bibliotekose vykusių gyvų mokymų metu yra buvę, jog mokantis skaitmeninio raštingumo užsimezgusi pažintis baigėsi ne tik papildytu žinių bagažu, bet ir vestuvėmis. Skaitmeninio raštingumo klasėse susiformavusi dalyvių grupė gali dalyvauti visame pamokų cikle, ir iš tiesų po keleto virtualių susitikimų žmonės tampa artimesni, laukia kitų pasimatymų, nebenori skirstytis, o pažintis puoselėja ir pasibaigus mokymams.

Nuotoliniai mokymai populiarumo nepraras

Pasak projekto „Prisijungusi Lietuva“ veiklų vadovės J. Vasilavičiūtės-Garunkštienės, nemokamose skaitmeninio raštingumo klasėse gali dalyvauti visi norintys ir turintys skaitmeninį įrenginį, interneto ryšį  ir elektroninį paštą. Nuotolinių mokymų temos skelbiamos svetainėje www.prisijungusi.lt. Čia tereikia užsiregistruoti ir laukti žinios apie virtualių pamokų pradžią.

Visi užsiregistravę gauna instrukciją, kaip prisijungti prie naujo tipo mokymų. „Iš dalyvių atsiliepimų matome, kad šie mokymai jiems suteikė daugiau drąsos imtis naujų su virtualia erdve susijusių dalykų. Tikime, kad įgyti praktiniai įgūdžiai padės aktyviau naudotis kuo įvairesnėmis interneto ir skaitmeninių įrenginių teikiamomis galimybėmis“, – sako J. Vasilavičiūtė-Garunkštienė.

Pasak lektorės J. Mačiulienės, gali būti, kad nuotolinių mokymų poreikis išliks ir po karantino, nes tokia mokymosi forma turi savų privalumų. „Kursuose, kuriuos aš vedu būdama Ukmergėje, yra lankytojų iš Kauno ir Klaipėdos. Šie žmonės tikrai nevažiuotų į Ukmergę mokytis, jei kursai vyktų gyvai. Nuotoliniai mokymai sumažina atstumus ir leidžia virtualiai sudalyvauti žmonėms net ir iš atokiausių šalies kampelių. Dar vienas aspektas – vyresnio amžiaus žmonėms paprasčiau dirbti savo namų aplinkoje, su pažįstamu, nuosavu kompiuteriu. Kiti gal turi bėdų su sveikata, kurios apriboja galimybes lankyti gyvus mokymus, o nuotoliniai jiems tampa išeitimi ir langu į įdomų bei naudingą virtualų pasaulį“, – pastebėjimais dalinasi specialistė.